Subskrypcja:Posty Komentarze

Jesteś tutaj: Strona główna » Śrem » Nowe rondo = nowe korki

nowe-rondo2Po prawie 4 miesiącach budowy oddano do użytku nowe rondo jako skrzyżowanie ulic J. Kilińskiego, A. Mickiewicza i Kolejowej. Wykonawcami byli Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe „Dromost” oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Beton-dróg”. Inwestycja kosztowała 1 895 508 zł i finansowana została ze środków Powiatu Śremskiego i Gminy Śrem. Wokół ronda można zauważyć pewne mankamenty, m.in. postawiony słup na środku drogi rowerowej od strony mostu, który stwarza zagrożenie dla użytkowników (podobną sytuację można spotkać w Poznaniu, przykład: ulica Bukowska, w tym przypadku Sekcja Rowerzystów Miejskich zwróciła się z prośba do ZDM) czy nie przycięte kostki brukowe pomiędzy drogą rowerową a chodnikiem. Nowe rondo wydłużyło przejazd z prawobrzeżnej części miasta na Jeziorany i Helenki. W godzinach szczytu porannego i między godziną 13 a 15 powstają zatory uliczne pomiędzy rondami i na moście. Z przeprowadzonej sondy na stronach internetowych Starostwa wynika, że większość głosujących uważa, że trzy ronda w ciągu ulicy Kilińskiego nie ułatwiają ruchu kierowcom. Opóźnione oddanie spowodowane zostało, jak podaje Urząd Miejski w Śremie, nieplanowaną przebudową sieci gazowej i zwiększoną modernizacją sieci wodno-kanalizacyjną. Symbolicznego otwarcia ronda dokonano 12 listopada.

Warto również przy okazji oddania nowego ronda do użytku przypomnieć niektóre wytyczne budowy ronda. Podstawowymi zasadami projektowania i budowy ronda są:

  • odpowiednia rozpoznawalność rodzaju skrzyżowania (elementy ronda winny stanowić wizualną przeszkodę zmuszającą do znacznego ograniczenia prędkości, „środkowa część musi być dobrze widoczna z wszystkich wlotów i powinna tworzyć optyczną przeszkodę dla kierowców zbliżających się do ronda”);
  • zapewnienie nieprzejrzystości skrzyżowania, czyli kierowcy nie powinni widzieć wylotów na wprost za skrzyżowaniem;
  • wybudowanie pierścienia wewnętrznego z materiału różniącego się od materiału, z którego wykonana została zasadnicza jezdnia i wyniesienie go ponad nią (ma to na celu zniechęcenie kierowców z korzystania z tego pierścienia i co za tym idzie, zmniejszenie prędkości);
  • wybudowanie wysp oddzielających na wlotach (aby uniknąć zdarzeń drogowych pomiędzy  wjeżdżającymi na ronda a z niego zjeżdżającymi).

[nggallery id=76]
Wytyczne opracowano na podstawie Zarządzenia nr 10 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z 12 czerwca 2001.

Autor: Piotr Szalony

6 komentarze

  1. a pisze:

    To było do przewidzenia
    ja proponuję jeszcze tak z trzy ronda i dwa rondka pobudować :) może jeszcze jedno na wylocie ze śremu koło mostu? i jeszcze jedno na trasie do leszna przy obwodnicy za biedronką bo tam też trzeba stać i stać :D

  2. Beny pisze:

    Dla mnie to rondo jedna wielka POMYŁKA! Naprawdę doskonałe rozwiązanie aby ułatwić wyjazd z Mickiewicza i Kolejowej 100 kierowcą a jednocześnie utrudnić 10 krotnie większej liczbie jadącej w strone jezioran! NIE BYŁO KORKÓW A PRZYNAJMNIEJ NIE TAKICH ZANIM WYBUDOWANO RONDO! Chyba władze się zapędziły z tymi rondami…

  3. ONA pisze:

    Gdyby ludzie w Śremie nauczyli się normalnie jeździć po rondach to nie było by problemu… :pp
    RONDA SĄ SUPER!!!!!!!!!!!!!

  4. sokollo pisze:

    Osobiście uważam, że to bardzo dobre rozwiązanie i powinno być więcej rond. Wystarczy nauczyć kierowców prawidłowej jazdy i nie będzie problemu z korkami, a konkretnie kierowcy powinni sygnalizować chęć zjazdu ze skrzyżowania kierunkowskazem, ot cała filozofia.
    Polecam popytać wśród znajomych i rodziny na emigracji w Anglii, tam nawet małe skrzyżowania to ronda (tylko wymalowane na jezdni), a ruch jest bardzo płynny nawet przy dużym natężeniu.

  5. viola pisze:

    Trochę kultury i nie ma problemu z jazda po rondach ,a co do tego znaku na drodze rowerowej to chyba nikomu az tak nie przeszkadza , przeciez rowerzyści i tak jada chodnikiem a nie droga rowerową

  6. yhm. pisze:

    Ja tam nie narzekam hehe , wyjeżdżam do pracy o 8:00 , a wracam o 16:30 i jak na razie nie trafiłem na większe korki . Ale jak znam życie kiedyś na pewno trafię.
    Chodź jak jestem w weekendy w domu to widzę co się dzieje. Wg mnie dziwnie to wygląda jak są trzy ronda na odcinku 400-600 metrów . Mam nadzieję że nie długo rondo powstanie na skrzyżowaniu koło Lidla bo tam jest bardzo potrzebne.

Napisz komentarz

© 2009 Wiadomości Śremskie · Subskrybuj:WpisyKomentarze · Realizacja: WebSun